* تعرف على التتر الذي يحرض الأخ على شقيقه
* التتر الذي يبرر العنف، والتتر الذي يرحب بالدخول إلى السجن!
كتب: أحمد السماحي
المتابع لدراما رمضان هذا العام، يجد كثير منها يدور في أجواء وأحياء شعبية، وهذه الأجواء فرضت على صناع المسلسلات الإستعانة بمجموعة كبيرة من المطربيين والمغنيين الشعبيين، لغناء (تترات) أعمالهم.
فتحولت (تترات) المسلسلات إلى فرح شعبي (لوكال)، فلأول مرة تطفح علينا (تترات) هذا الكم الكبير من المطربيين الشعبيين، وليس فقط المطربيين والمغنيين الشعبيين.
ولكن أيضا سمعنا وشاهدنا كثير من أغنيات الراب داخل الأعمال الدرامية، وكأن المشرحة ناقصة قتلة!
لست ضد المطربيين والمغنيين الشعبيين، ولا حتى مؤدي الراب، خاصة أن طبيعة الدراما تتطلب هذا النوع من الغناء الشعبي، وكل هذا جائز بل وواجب، فمن حق أي منتج أن يقدم ما يحلو له.
ومن حق كل مطرب ومغني شعبي أن يجد لفنه جمهورا، وما أوسع وأكبر جمهور الماراثون الرمضاني.
الشيئ الذي أعترض عليه حقيقة، والظاهرة التى جعلت من فوضى (تترات) رمضان حمى وصلت بوجداننا الفني إلى حد الهلوسة والتخريف، هو التحريض على العنف، وكراهية الأخوة، وليس هذا فقط بل و(تتر) منها يحبب الدخول إلى السجن! اه والله!
لست ضد كل ما قدم من (تترات) شعبية، لأنه من المعروف أن الأغنية الشعبية دائما تدور معانيها في جو من (الصعبنيات) وتتحدث عن صعوبة الحياة، وغدر الأحباب، وقلة وفاء الأصدقاء.
نقلت الأغنية الشعبية مفرداتها إلى (تترات) هذا العام، وشاهدنا وسمعنا كم كبير منها يغنى هذا العام.
عبدالباسط حمودة.. المعلم
فها هو المطرب الشعبي الكبير عبدالباسط حموده يشكو من غدر الزمان، وقسوته من خلال تتر مسلسل (المعلم) كلمات فضل الراوي، ألحان خالد سلطان، توزيع طه الحكيم، والذي يقول في جزء منه :
ياما عز الزمن، ياما زن، ياما علا الزمن ياما قل
ياما لف الزمان ياما ضار ياما خلى الميزان اختل
ولا دامت في مره لحد ولا مشيت على كيف حد
ياما ضحكت كتير على ناس وبعتهم في وقت الجد
وهي دارت عليك وعليا ضحكت لك وغدرت بيا
دارت والزمان دوار رجعتلي وضحكت ليا.
رضا البحراوي.. ومحارب
إذا كان المطرب الشعبي عبدالباسط حموده يشكو من الزمان، فالمطرب الشعبي (رضا البحراوي) يشكو ويعاتب الحياة ويغني تتر مسلسل (محارب) كلمات عمرو قطب، ألحان حسين زكريا قائلا:
مخبيالي ايه يا دنيا في جرابك قوليلي
تعبت من مفاجاتك اتهد حيلي
عماله تحطي فيا وفيا ليه تشيلي
ومن خبطه افوق الاقي القاضية بتناديلي
ما تخفي حبة مدياني الوش ليه وعليا قالبة
كارهه ليا الراحة ليه وشقايا حابة
وكل ما افتح صفحة وياكي ليه تقلبيها
وتقوليلي لو جدع مني استخبى
بهاء سلطان.. وكوبرا
أما المطرب بهاء سلطان فيطلب من الدنيا أن (تخف عليه) لأنه زهق ومل وتعب من كل ما حدث له، وذلك من خلال تتر مسلسل (كوبرا) تأليف وتلحن وتوزيع محمود طلعت، والذي يقول:
يوووه ما كفاية بواخة بقى يا دنيا وما تزهقنيش
لايميها خلاص ده انا مش شايف، وبقيت شيش بيش
عمالة تشيلي وتهبدي فيا وأنا بعافر
بس أعتقيني لوجه الله وكفاية تلطيش
أنا اتبهدلت أطلع من حفرة ألاقيني نزلت في 30 فحت
وخداني يا دنيا شوية لفوق وشوية لتحت
واقع في الخية لشوشتي ومش عارف افلفص
وبيتهيألي دي خلصانة أتريني اتسوّحت
ما تخفي يا دنيا شوية امال بقى على كوبرا
ده في قلة بختي انا واخد الجايزة الكبرى
دوختيني وعمال الف انا حوالين نفسي
ابقى في اسيوط وفجأة ألاقيني في دوران شبرا
كفاية بقى وغلبت زقهت تعبت طهقت
انا من التنطيط اجي افادي انا شجرة
الاقيني لبست يا ناس الحيط
الاقيها منين انا ولاّ منين بس يا عالم
ده انا حتى في عز الشمس بتطلعلي الوطاويط
وائل الفشني.. بيت الرفاعي
(جوه الجحور أفاعي مستنين غفلتك) بهذه الكلمات يبدأ المطرب وائل الفشني، غناء تتر البداية لمسلسل (بيت الرفاعي)، كلمات آمار مصطفي، الحان وتوزيع مودي كامل، والذي يقول فيه:
جوه الجحور أفاعي مستنين غفلتك
دجال وعامل رفاعي بيواسي قال قهرتك
في الشَق كام تِعبان كان مستخبي وبان
كام ضربة بس بدال ما تموتك قَوتك
في وحوش كتير حواليك دافنين ضميرهم حى
داري الدموع ف عنيك واجهز عشان الجى
مش وقت بكا ع الحال دا دوام الحال محال
اصلب طولك و قوم اعدل كل اللي مال
أحمد شيبة.. حق عرب
حذر المطرب أحمد شيبه من خلال تتر مسلسل (حق عرب) بطل المسلسل من الذين حوله، وطلب منه أن يأخذ حذره ولا يأمن لأحد، وأن يظل يقظا، حيث غني من كلمات رضا المصري، وألخان خالد سلطان قائلا :
عقلك خلك إوعي تآمن، جاية الضربة منين مش ضامن
وياك قاعدين واكلين شاربين، ومحدش فيهم يتآمن
بص على شمالك ويمينك، إوعى في مرة تبص وراك
خد بالك ناس مش عايزينك.. وتشوفك تتمنى رضاك
بس إوعي تنسى وتسند ضهرك على حيط مايل ولا تتحايل
وحاسب من اللي قاعد بيسايرك وجوه في قلبه الغل تقايل
خليك صاحي وخليك واعي هيقابلك تعابين وأفاعي
محمد شاهين.. والتحريض على الكراهيه
إذا كانت الأغنيات السابقة التى استعرضناها عادية، لا غبار عليها، وجاءت مليئة بالبكاء والندب والعويل، وعبرت بفجاجة عن قسوة الحياة وظلم الأحباب، ولم تقدم جديد للأغنية الشعبية.
لكن هناك (تترات) جاءت تخالف ما تربينا عليه، وتدعو كما ذكرنا في بداية التقرير إلى العنف وكراهية الأخوة، والترحيب بدخول السجن!
وحتى لا يتهمنا أحد بالتجني على أي مطرب أو مغني، فما رأيكم دام عزكم في تتر نهاية مسلسل (بيت الرفاعي) غناء المطرب الشعبي محمد شاهين، والذي يحرض على كراهية الأخ لأخيه، ويقول فيه :
اتغدى بالأيام قبل اما تتعشى بيك
خاف م اللي منك حتى لو على اسمه متسمي
احنا في زمن ما بقاش في حد على حد بيسمي
والكل عالدنيا اتسرع وبطمعه متغمي
لا تقولي اخويا ولا ابن ابويا ولا حتى من دمي.
نور علي.. بـ 100 راجل
أما تتر مسلسل (بـ 100 راجل) الذي تقوم بغنائه المطربة الشعبية الجديدة (نور علي) فهو يحرض على العنف، وهو من كلمات محمد النجار، وألحان محمد عبدالمنعم، وتوزيع أحمد عادل، حيث تقول فيه:
الدنيا دى سوق عايزة اللى يسوق هتعيش غلبان هتتاكل
لوعشت بطيبة هتدفع فى ضريبة وتسدد فيها وبالأجل
لا عدل ولا اصول بنشيل فى حمول، مايشيلهاش حتى 100 راجل..)
وغيرها من الكلمات التى تدعو أن تأخذ حقك بأيديك!
أغنية تحبب الدخول إلى السجن
أما أغرب الأغنيات الترويجية لمسلسل، فكانت من نصيب مسلسل (حق عرب) في أغنية (وحد الواحد) التى يغنيها مؤدي الراب ميدو جاد، حيث تدعو إلى أخذ الحق، بعيدا عن القانون حتى لو صاحب الحق هيموت.
وليس هذا فقط، ولكن هذا الحق لو كان الحصول عليه، هو الدخول للسجن، فأهلا بالسجن، وعلى حد قول مؤدي الراب (الحبس للرجالة يا شقيق)!
تقول بعض كلمات هذه الأغنية :
إصحي لو نايم وحد الواحد
حقي مش غايب، لو هموت عادي
حقي لو علي الموت برضه مش هيروح
السلاح مسنون في المليح بنشوط
آسف جيت خضيتكم فجأة
غيبت بس راجع بمفاجأة ياسويركي.
بضرب بإيدي مش بمسدس
ولو عايزينها سلاح سهله
هاجي وأفتح الدفاتر مش هعمل لحد خاطر
حقي هاخده منكوا صافي
حد يبلغ المطافي، إحنا عتاولة
نقفلها لما نتجمع، حريقه قايمة
عليكوا حفلة جبت ورا وعنيك بتدمع
الحبسه للرجاله يا شقيق
ربنا مايوقعكوا في ضيق
حمزة نمرة.. سر إلهي
أما المطرب (حمزة نمرة) صاحب التجربة الغنائية المختلفة، فخاض هذا العام تجربة غناء (تترات) لأول مرة وقدم، (تتر) من غنائه وتلحينه لمسلسل (سر إلهي) من كلمات الشاعر محمود فاروق، وتوزيع كريم عبدالوهاب.
وفي هذا (التتر) يبرر (حمزة نمرة) مع صناع المسلسل العنف الذي نراه من بطلة المسلسل (نصرة السيد عبدالمولى) فيغني ويقول :
يالي مستغرب قساوتي.. خش شوف بعينيك حكايتي
شوف حكايتي من مرايتي.. وقولي مين بدأ العدواه
سابو قلبي على البلاطة.. سابو روحي على الحديدة
شالو من جرحي الخياطة.. وزودوني جراح جديدة
اه ياقلبي ياللي شايل.. يالاي وروك الهوايل
دايما الطعنة اللي تيجي.. من أعز الناس شديدة
خلاص بقيت على نور وقلبي زيكم مات
بكرا السنين هتدور والعبرة بالنهايات.
هذه مقتطفات بسيطة من (تترات) المسسلسلات التي عرضت في رمضان هذا العام والتى عبرت بفجاجة عن دراما الماراثون الرمضاني.